Alın Yazısı - Cüneyt Arkın (1972 - 90 Dakika)

alihassan alihassan diyor ki;
Mutlaka izlenmesi gereken Cüneyt Arkın filmlerinin listesini yapsak, Alın Yazısı gerek müzikleri gerekse basit ama akıcı konusuyla üst sıralarda yer alacaktır. Filmimizi Sinematurk bizim için detaylı bir biçimde tanımlamıştır.

Yazısı geçmiş zaman İstanbul'unun kabadayılarına yakılmış bir ağıt, Baba Ökkeş'in iki yiğit oğlu Osman ve Haydar'ın son kuşak temsilcileri oldukları bu insanların hayatlarının inandıkları o güne kadar öğrendikleri mertlik kurallarına karşı artık ait olmadıklarını düşündükleri bir dünyaya kanlarıyla ödedikleri bedelin hikayesidir. Film genç bir kızın intiharı ile açılır, ilerleyen dakikalarda böyle bir işe kalkışması için hiçbir sebebin olmadığını düşünen ailesi genç kızın göğsünde taşıdığı mektubun ortaya çıkmasıyla beraber kızın iğfal edildiği gerçeğini öğrenirler. Geçmiş zaman İstanbulunda sokağa çıktımı bir bakanın tekrar dönüp baktığı, saygı ile kendinde imrenme yaratan sigarasından elinde tuttuğu tespihe çakısından yumurta topuklu ayakkabısına, jilet gibi kendisini giyen elbiselerinden belindeki çakısına yedi mahalleye namını duyuran kabadayılar vardır. Toplumun içindeki yazılı olmayan ahlak,namus ve saygı kurallarının temsilcileri bu coğrafyanın geçmişten gelen soylu adetlerinin bir vücut içerisinde can bulmuş şekilleridir. Kendini öldüren kız bu insanlardan Osman ve Ökkeş in kardeşidir. Kardeşlerin en büyüğü Osman tövbekar olmuş artık kasaplık yapmakta olan bir insandır. Gerçeğin ortaya çıkmasıyla beraber yemini bozar ve bıçağını tekrar kınına takar. İntikamını elleriyle alacağı;babasından, amcasından öğrendiği gibi ölen kız kardeşinin kanını yerde bırakmayacağı; lekelenmiş namusunu temizleyeceği için bir an tereddüt etmez. Vaktinde bileğinin gücüyle namını saldığı mertliğiyle insanların saygısını kazandığı bu dünyada artık geçmiş zamandan kalma bir yabancıdır. Ölürken bu gerçeğin gözlerine vurmuş şaşkınlığı vardır, sırtından bıçaklanırken son ümidi olan kardeşi Haydarın adını haykırır. İstanbul dışında olan Haydar geri döndüğünde küçük mahallesi, tüm temiz dünyasının kendisini gözleri yaşlı annesi, amcası, nişanlısı ve iki tane ölüyle karşıladığını görür. Artık yapılacak tek bir iş vardır. Aslında üç ayrı iş; Şeyhmuz, Beşir ve Binali? Hamam ve mezbaha olarak seçilen iki ayrı intikam mekanı ve ölüm sahnelerinin altının çizilerek verilmesi filmi farklı kılan özelliklerden birisidir. Yaşlı anasını kaybettiği gün başka bir anayı sevindirir. İntikamın kendine dönen bir silah olduğunu anlamakta gecikmez, öldürdüğü insanların ona verdiği bedel annesini kaybetmektir. Polis tarafından arandığı için annesinin cenazesine uzaktan bakmak zorunda kalır toprağını kendi atamaz son görevini yerine getiremez. Şeyhmuz'un yerini öğrendiği konsumatrisin ne düşünüyorsun sorusuna verdiği cevap filmin bir özetidir: Yarın. Konusunun temel özellikleriyle diğer Yeşilçam filmleriyle benzerlikleri olan Alın Yazısı'nı diğerleri arasından sıyırıp özel bir noktaya getiren karakterlerin seçimi ve işleyişteki akıcılık ve filmin her sahnesinde varolan özendir.(Cüneyt Arkın bir sahnede helanın yerini sorar. Tuvaletin bugünde Anadoludaki adı Heladır. Bu söz filmdeki Anadolu kökenli yaratılan karaktere verilen özenin basit bir örneğidir) Haydar karakteri tesbihinden basık topuklu ayakkabılarına kıyafetinden yürüyüşüne tam bir delikanlı imajı çizmektedir . Cüneyt Arkının ayakkabılarının koncunu çekmesi,kahve fincanın üstünden tutuşu, sigarasını ağızlıkla kullanması? Erol Taş'ın kısa fakat mükemmel performansı;ilerleyen yıllarda seslendirme sanatçıları olarak tüm Türkiyenin gönlünde taht kuracak Kamuran Usluer ve Istemi Betil'in bu film için seçilmiş olmaları; Türk Sinemasının isimsiz kahramanlarından İhsan Gedik in hemen hemen çevirdiği tüm filmlerdeki gibi Alın Yazısı'nda da sinemadaki sonuna sadık kalarak filmin sonunu getirememesi ve aranjör-besteci Noray Demircinin mükemmel müzik seçimiyle Alın Yazısı özlem duyulan insanlarda nostalji denildiğinde çağrışım yapacak ilk adreslerden biri olan, aynı zamanda Cüneyt Arkın filmografisininde kilometre taşı çalışmalarından birisidir.

Alın Yazısı, 1972
Tür: Polisiye, Macera, Duygusal, Dram
Yönetmen: Orhan Aksoy
Senaryo Yazarı: Orhan Aksoy, Safa Önal
Yapımcı: Hürrem Erman
Görüntü Yönetmeni: Gani Turanlı
Oyuncular: Cüneyt Arkın, Erol Taş, Fatma Belgen, Hülya Şengül, Ülkü Ülker, İstemi Betil, İhsan Gedik, Kamran Usluer, Şükriye Atay, Turgut Savaş, Mümtaz Ener, Yaşar Şener, Erdoğan Sener, Ali Demir, Muzaffer Cıvan, Muammer Gözalan, Nimet Tezel, Kamer Baba, Niyazi Gökdere, İhsan Bayraktar, Mustafa Yavuz
Kategori: Film
sitene ekle
Etiketler: tam film cüneyt arkın 1972 polisiye macera anadolu tesbih hela intikam erol taş fatma belgen hülya şengül ülkü ülker istemi betil ihsan gedik kamran usluer şükriye atay turgut savaş mümtaz ener yaşar şener erdoğan sener ali demir muzaffer cıvan muammer gözalan nimet tezel kamer baba niyazi gökdere ihsan bayraktar mustafa yavuz
44 16 Aralık 2011
Yorumlar
Yorum Yaz

En Popüler Yorumlar

  • preki
    preki 17 Aralık 2011 - 00:05Gelmiş geçmiş en muhteşem kabadayı hikayelerinden...eski İstanbul'ın sosyopsikolojisi üzerine enfes bir yaklaşım...delikanlılığın kitabını yazdım diyen -külhanbeylerine- tokat gibi bir cevaptır. Az bilinmesine rağmen İngiltere'de bile -60 ve 70'li Yıllarda Türk Mahalle Sosyolojisi- başlığı altında gösterilen bir yapıttır.

    Müthiş hamam sahnesi unutulmaz bir kurgu ile ilerler: Üstad Orhan Aksoy'un harika resim seçimleri üzerinden katilin (pisliğin) sabun ve su eşliğinde yıkanırken arınması, bu esnada köpüklerin ardından çıkan nursuz sıfata Cüneyt Arkın'ın bakış detayı, karanlık ve buğulu koridorda devam eden takip ve akabinde ses yankıları ve su şırıltısı eşliğinde verilen sert ustura sahnesi ile betimlenen -gerçek PİSLİĞİN TEMİZLENMESİ- olgusu son derece etkileyicidir.

    Baba filmdir....efsanedir...Yönetmene, tüm oyunculara ve ekibe bir kez daha saygılar.
    [ispiyonla]
    +21
  • Saricicek
    Saricicek 17 Aralık 2011 - 18:43Birilerine sinirlenince, filmin şu afilli şarkısının bi yerden çalmasını bekleyip, ökçelerine bastığım ayakkabımın topuğunu düzeltip gafa göz giresim geliyor. [ispiyonla]
    +11

Tüm Yorumlar

  • rexbrave
    rexbrave 15 Kasım 2014 - 23:52gerçek bir sanat eseri. kıymeti biline [ispiyonla]
  • yasin1064
    yasin1064 30 Eylül 2014 - 22:16Gerçek bir BAŞ YAPIT. Tek kelime ile ŞAHESER. Kendi kategorisinde tartışmasız en iyi film. İzleyin izlettirin tüm millet oyunculuk nasıl oluyormuş görsün.
    Filmin facebook hayran sayfası:
    https://www.facebook.com/Alin.Yazisi.1972.Turkiye
    Sayfada filmle ilgili fotoğraflar, bilgile, videolar, yorumlar kısaca herşeyi görebilirsiniz.
    [ispiyonla]
    +1
  • sabahattino
    sabahattino 17 Ocak 2014 - 00:28Erol Taş'ın kasap önlüğü ile hastane gelmesi ve o esnada çalan müzik. Erol Taş'ı ayakta alkışlıyorum. [ispiyonla]
  • fatihdyr
    fatihdyr 16 Aralık 2013 - 23:56en son ölüyorken o müzik eşliğinde ailesini hatırlıyor ya...sırf o sahne için 4 kere izlemişliğim var.. [ispiyonla]
  • gulaazad
    gulaazad 03 Ağustos 2013 - 03:091969 iran yapımı gheisar'ın çevirisi olan bu filmin müziği Esfendiar Monfaredzadeh'e aittir.
    https://www.youtube.com/watch?v=VrYMQRtyUeI
    http://www.imdb.com/title/tt0064368/
    ayrıca film cüneyt arkın abimizin en güzel filmlerinden biridir. ellerinden öperim.
    [ispiyonla]
    +1
  • Rubar
    Rubar 27 Şubat 2013 - 00:02Böle oyunculuk varmıı bu nedir be kardeşim, eften tüften bir senaryoyu almış baş yapıt haline getirmişler Filmi [ispiyonla]
    +4
  • erdncozturk
    erdncozturk 12 Ocak 2013 - 22:00Orhan Baba'nın Hor Görme Garibi eseri de güzel gitmiş kahvehane sahnesine.Çok başka bir film bu,çok.. [ispiyonla]
  • doktoturk
    doktoturk 27 Kasım 2012 - 16:26Arka fonda çalan müzikleri bilen var mı ? [ispiyonla]
  • omer1995
    omer1995 03 Temmuz 2012 - 17:59haydaaaaaaaaar ökkeşoğlu haydaaaaaaaaaarrrrrrrrrrrrrrrr yetiş abini kahpece vurdular [ispiyonla]
    +6
  • asimerter
    asimerter 18 Aralık 2011 - 02:52aciklamayi okumadim vidyoyuda izlemedim ama yinede güzelmis [ispiyonla]
    -9
© 2004 - 2014 Alkislarlayasiyorum.com Tüm Hakları Coca - Cola' nın formülü ile aynı yerde saklıdır...